Kastrup Boldklub har vundet Tårnby Kommunes sundhedspris 2023

image Kæmpe tillykke til os alle i Kastrup Boldklub med den flotte pris :-)
/ Hulda Zober Holm
17. oktober 2023 kl. 15:00

Kastrup Boldklub har vundet Tårnby Kommunes sundhedspris 2023

Kastrup Boldklub har vundet Sundhedsprisen i år. Vi er dybt taknemlige for at få anerkendelse for det arbejde vi udfører. Det er helt i tråd med Kastrup Boldklubs værdier at understøtte og bidrage til den fysiske og mentale folkesundhed i Tårnby Kommune.

Formand for Sundheds og Omsorgsudvalget i Tårnby Kommune, Einar Lyduch, skriver i kommunens begrundelse for valget:

”Kastrup Boldklub vinder Sundhedsprisen 2023 for at bidrage til at alle får mulighed for at deltage i klubbens foreningsliv. Kastrup Boldklub har etableret E-holdet for børn, som ønsker at spille fodbold og få nye fællesskaber og arbejder på at etablere hold for demensramte.”

I Kastrup Boldklub respekterer vi hinanden uanset funktionsniveau, og vi sætter stor pris på mangfoldigheden blandt vores medlemmer. E-holdet, som er et fodboldhold for piger og drenge med særlige behov, startede op i februar i år. Vi har i et stykke tid været i gang med at etablere D-holdet, som skal være et gå- og fodboldhold for mennesker med demens. I den forbindelse har vi i DGI-regi været på en mini-uddannelse som naturværter, hvor vi gennemgik hjerneøvelser med udgangspunkt i menneskets 7 sanser. Planen er, at vi skal gå en tur i nærområdet og lave sanseøvelser, og bagefter spiller de der ønsker det, fodbold. Vi vil afslutte dagen med at spise sammen i caféen i klubhuset.

Studier viser, at den enkeltstående og mest afgørende faktor for om vi mennesker lever et langt liv er social integration. At vi føler os som en del af en sammenhængende gruppe og er integreret med mennesker omkring os – både de nære og dem, vi møder i løbet af dagen. Men mens vi i Danmark i høj grad har anerkendt betydningen af daglig motion og sund kost som afgørende for vores fysiske velvære, er behovet for fællesskaber og at høre til – mindre kendte faktorer for den enkeltes trivsel og levetid.

Overrækkelsen af prisen foregik lørdag den 7. oktober på Tårnby Stadion i anledning af Sundhedsugen. På billedet ses fem stolte repræsentanter for E-holdet; Aksel og William, assistenttræner Sophia Lorentz, træneren og idéophavsmand til E-holdet, lærer Michael Vrochopoulos samt formand for Kastrup Boldklub, Thomas Jul.